Doorgaan naar hoofdcontent
 
Vijfde zondag van de Veertigdagentijd
Lezingen: Jer., 31, 31-34 | Hebr., 5, 7-9 | Joh., 12, 20-33


Qua TV-programma’s loop ik altijd een stuk achter de feiten aan. Wat er nieuw is, heb ik altijd pas na een tijdje door. Al een hele tijd hoor ik lovende verhalen over ‘Het verhaal van Nederland’, waarbij Daan Schuurmans ons bij de hand neemt bij een geschiedenisles over hoe ons land geworden is zoals het nu is. In alle eerlijkheid, ik heb er nog geen aflevering van gezien. De laatste tijd hoor ik steeds veel goeds over de nieuwe serie in deze reeks: Oranje-Nassau, waarbij de makers in de geschiedenis van ons koningshuis duiken. Ze hebben mij over de streep getrokken en het is wel een erg leuke serie. Alles wordt prachtig in beeld gebracht, de acteurs spelen het goed en als meester Daan Schuurmans met een ironische glimlach in het beeld verschijnt om wat toe te lichten is het wel erg vermakelijk. Wat mij vooral aanspreekt is hoe feilbaar die mensen zijn, eigenlijk zoals wij allemaal. Ze maken er soms simpelweg een potje van. Gekonkel is schijnbaar van alle tijden en huwelijken zijn daarin dé manier om rijkdom en macht te verzamelen. Er worden verbonden gesloten om er zelf beter van te worden.

Dit is wel een hele andere manier dan met een verbond omgaan dan de Bijbel ons mee wil geven. In de Bijbel is het ‘verbond’ de manier om de relatie tussen God en zijn volk mee te duiden.

Dat klinkt vandaag ook door in de lezingen. In deze laatste weken van de Veertigdagentijd komen hierin de betekenis van het lijden, sterven en verrijzen van de Heer naar voren. In de profeet Jesaja klinkt dat God een verbond met de mensheid sluit. Dit is een nieuw verbond, want het oude hebben zij verbroken. Door dit nieuwe verbond worden onze zonden vergeven. Een vooruitblik op de komst van Christus, waardoor wij een nieuwe kans krijgen.

In het Evangelie is Jezus op weg naar Jeruzalem. Tijdens zijn reis spreekt Hij over het sterven van de graankorrel in de aarde, waardoor veel vrucht wordt voortgebracht. In deze symboliek zit het mysterie van het lijden verborgen. De graankorrel, een zaadje, wordt in de aarde gelegd, sterft en daar groeit een nieuwe halm uit.  

Om zaad te laten ontkiemen zal je er iets mee moeten doen. Als je het niet in de grond stopt gebeurt er niets vanzelf. Er zal vocht bij moeten. De harde schil die eromheen zit, wordt dan week en breekt af. In de kern van het zaad zit leven, dit kan er dan doorheen breken.

Hetzelfde geldt voor ons. Alles wat er aan hardheid, gedoe en zonde in de weg zit om het leven te laten ontplooien zal losgeweekt moeten worden met het vocht van het water van het doopsel. Door de doop zijn wij namelijk nieuwe mensen geworden.

In de doop sterven we met Christus, om weer met Hem te verrijzen. In het ritueel zoals wij het vandaag de dag vormgeven is het misschien minder duidelijk. De dopeling krijgt wat water over het hoofd gegoten en dat is het dan. Dit was vroeger duidelijker zichtbaar, zoals dat ook wel in andere tradities te zien is. Daarin ga je met de priester daadwerkelijk onder water. 

Door je te laten onderdompelen ga je met Christus onder water. Je daalt met Hem neer en sterft als het ware. Door weer boven te komen, verrijs je met de Heer en ben je een nieuwe mens. We leiden dan een nieuw leven en daarin mogen we vrucht gaan dragen. Dat nieuwe leven hoeven we namelijk niet voor onszelf te houden, maar mogen we uitdragen. Verspreiden in de wereld om ons heen.

Dat is daadwerkelijk leven vanuit het Verbond dat God met ons gesloten heeft. Wij zijn Gods geliefde kinderen zijn en dat mag klinken.

Het is een verbond waar we zeker beter van worden, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met de verbintenissen die in de wereld gesloten worden. Het is een verbond vanuit liefde. Een liefde die groter is dan we ons kunnen voorstellen.

Die liefde mogen we verspreiden in de wereld om ons heen, dan dragen we echt vrucht. Hoe we dat doen is voor ieder anders en daarin nemen we onszelf mee, want elke vrucht is uniek. We kunnen beginnen door iets te delen van de vreugde die we ontvangen. Dit wil niet zeggen dat we continue met een neppe blije glimlach op ons gezicht moeten lopen, maar wel dat we delen hoe Christus in ons leeft en welke steun wij ervaren en kunnen bieden.

We hebben een prachtige boodschap om te delen, namelijk dat er een God is die zoveel van ons houdt, dat Hij Mensgeworden is en daarna voor ons gestorven en verrezen is. Wij mogen ons steeds weer omkeren tot Christus. Vanwege zijn offer kunnen wij leven en vrucht dragen. Amen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

14e zondag door het jaar C

Een tijd je terug ging in de avond de deurbel bij de pastorie. Ik verwachtte niemand en besloot de bel gewoon te negeren. Er werd nogmaals gebeld, stiekem keek ik even uit het raam en ik zag iemand met een rugzak staan. Het gebeurt vaker dat er aangebeld wordt en men om hulp vraagt, vaak in de vorm van geld voor een treinkaartje, eten of een plek om te slapen. In alle eerlijkheid, ik had er geen zin in. Mooier maken kan ik het niet en ik negeerde de bel. Toen kreeg ik een smsje, doorgestuurd vanaf de Noodtelefoon. De deurbeller had het nummer gevonden en zijn vraag verzonden. Hij bleek een missionaris te zijn die een slaapplek zocht. Mijn motivatie en zeker de gastvrijheid en naastenliefde was nog steeds niet erg hoog, maar ik besloot dat ik hem minstens aan kon spreken; alvorens af te poeieren. De missionaris vertelde dat hij, indachtig het Evangelie van vandaag, zonder spullen door Nederland trok om het Evangelie te leven en te verkondigen. Hij noemde bij een nieuwe orde te horen e...

19e zondag door het jaar C

  In mijn jonge jaren verzamelde ik van alles en nog wat. Een periode waren het steentjes. Als ik dan ging wandelen en een mooi exemplaar vond, sjouwde ik deze met mij mee. Het was dan een bijzondere schat die later in mijn kamertje een plek vond. De kleine verzameling is op een gegeven moment verdwenen. Het was dan ook geen echte schat voor mij, maar gewoon iets dat tijdelijk leuk was. Allemaal hebben we iets wat voor ons belangrijk is. Iets dat je als een schat, als rijkdom beschouwt. Dit kan een object zijn, maar misschien ook wel familie, gezondheid, mooie reizen maken. Iets waar je niet zonder zou kunnen, wat blijvende vreugde schenkt.   Jezus vraagt ons er ook naar: wat is jouw schat? Waar gaat je hart het meest naar uit? Hij zegt: “Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.” En dan gaat Hij nog een stap verder: Hij nodigt ons uit om onze schat niet hier op aarde te verzamelen, maar in de hemel. Want zo leiden we een leven met God. Zo’n leven vraagt ook iets van ons. O...

Pinksteren

Van harte gefeliciteerd! Vandaag vieren we de verjaardag van de Kerk. Hiermee bedoel ik dit niet gebouw of de parochie die wij samen vormen, maar de Kerk met een hoofdletter. Na Pasen belooft Jezus aan zijn leerlingen een Helper, de H. Geest en vandaag vieren we dat Hij daadwerkelijk aan ons gegeven is. Het brengt de leerlingen letterlijk in beweging en zij trekken de wereld over om dat Goede Nieuws verder te verspreiden. De Kerk is geboren. Proficiat! De heilige Geest is in het beeld toch vaak de wat grote onbekende als we naar God kijken. Bij God de Vader hebben we wel een beeld, God de Zoon voelt benaderbaar, maar die God de Heilige Geest blijft wat ingewikkeld. Terwijl Hij er al vanaf het begin bij is. In het scheppingsverhaal komen we de Geest al tegen: “In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren” [cf. Gen. 1, 1.2] Door heel de Bijbel ontmoeten we de Geest. In de oorspronke...